Guide til B2B Markedsføring

Det handler mere om mennesker, end om virksomheder

I denne artikel får du inspiration til din B2B markedsføring. Vi kigger ind i såvel megatrends som de små personlige og lavpraktiske tiltag, der gør den allerstørste forskel i forhold til købelysten: Relation og troværdighed

Artiklens indhold

Overblik

Klik på det enkelte afsnit for at hoppe direkte til teksten

Målgruppen for denne Guide til B2B markedsføring er små og mellemstore virksomheder, med et begrænset markedsføringbudget. De store B2B marketing-løsninger kræver ofte både et budget og et dedikeret team, som virksomheder i denne størrelse kan have svært ved at leve op til. Derfor har vi her valgt at fokusere på løsninger, som er lavpraktiske og opnåeligt indenfor et almindeligt økonomisk og tidsmæssigt budget.

Hvad sker der ude i verden?

B2B Marketingtrends 2023

De store linjer i B2B markedsføring hedder data, AI og WEB 3.0. Men følger vi linjerne mod det store mål, peger alt i én retning: Fokus på mennesker.

Vi skal bruge data for at forstå brugernes adfærd, AI til at forudsige adfærd og tilpasse brugeroplevelsen og WEB 3.0 skal give brugerne af internettet dét, de har brug for – før de selv ved det. Alt i B2B markedsføring peger i retning af den individuelle brugeroplevelse. Det handler om mennesker.

Lad os starte fra den ende. Hos de mennesker, som din virksomhed er afhængig af. Det er dem, du skal gøre dig fortjent til at gøre forretning med.

Vær værdifuld

En af de mere menneskelige megatrends i B2B marketing er PURPOSE. Pris og levering er stadig vigtige faktorer, men hvis to virksomheder tilbyder de samme rammer om købet, vælger vi på følelsen. Vi vælger den virksomhed, som har et formål, vi kan identificere os med. Læs mere om dette i afsnittet om virksomhedens kernefortælling.

Vær hjælpsom

Del ud af din viden. Giv din målgruppe værdi, som de ikke behøver betale for. Tænk værdifuldt indhold ind i din markedsføring, tænk relationer og fastholdelse af eksisterende kunder. Læs mere om dette i afsnittene om content marketing og retention marketing.

Vær bæredygtig

Sæt profit ned som nr. 3 på listen over prioriteter. Ikke fordi det ikke er vigtigt. Der er bare ting, der er vigtigere, og i fremtiden vil hensynet til mennesker og miljø være vejen til profit. Allerede i løbet af 2023 vil der i Danmarks stilles større krav til virksomhederne om at kunne dokumentere hvordan der arbejdes med bæredygtighed, herunder også om virksomhedens due diligence og ansvar i valget af samarbejdspartnere gennem hele værdikæden. Bæredygtighed bliver et kæmpe konkurrenceparameter.

virksomhedens kernefortælling
virksomhedens kernefortælling

Fundamentet under din kommunikation

Virksomhedens Kernefortælling

I alt hvad du gør, fortæller du en historie, som påvirker menneskers interesse for din virksomhed. Det, der får kunderne til at vælge dig, er ikke blot dit priodukt, og rammerne om købet. Det er også hvem du er som virksomhed.

I indledningen læste du, at en af de mere menneskelige B2B trends er PURPOSE. Hvorfor eksisterer du som virksomhed? Hvad er det, du vil gøre anderledes end dine konkurrenter?

Din virksomhed skal have en fortælling, af den simple grund, at den er svær at konkurrere med. For der er ingen der kan konkurrere med en unik identitet.

På LINAK har de dette træ, som en reminder om virksomhedens kernefortælling: We improve your life. Kernefortællingen er selve identiteten i virksomheden – træets stamme. Træet får sin næring gennem en bevidst dyrket kultur, hvor medarbejdere har mulighed for at bidrage til den kreative udvikling. Resultatet er de produkter, der har placeret LINAK solidt på verdenskortet, når det kommer til lineære aktuatorer.

En god kernefortælling hjælper virksomheden til at stå stærkt frem i både den interne ledelseskommunikation og i den eksterne synliggørelse af virksomheden og dens produkter. Det er der en særlig grund til: Menneskets hjerne er bygget til fortællinger.

Det kan du læse mere om i artiklen “Hvorfor Storytelling”.

Du kan også lytte til denne podcast.

Vær værdifuld

Del ud af det, der er  brug for

Tilbage i 1957 faldt den engelske import af dansk smør voldsomt. For at få afsat smørret (og øvrige mejeriprodukter) herhjemme, hyrede De Danske Mejeriforeningers Fællesorganisation to husholdningslærerinder ind til at udvikle opskrifter med mejeriprodukter. Det blev til Karolines Køkken og en solid samling af kogebøger og praktiske opskrifter på god dansk mad – indeholdende masser af mejeriprodukter.

Dét er Content Marketing: Indhold som

1. giver værdi for målgruppen – og
2. sælger dine produkter.

Tænk værdifuldt indhold på flere plan

Content skal ikke alene bruges til at fange målgruppens opmærksomhed, men også til at servicere og fastholde eksisterende kunder. Markedsføring mod eksisterende kunder har et navn: Retention Marketing.

Læs LinkedIn’s guide til en god B2B content marketing strategi her.

btb marketing guide 2023 content marketing
virksomhedens kernefortælling

Stå stærkt frem

LinkedIn er din scene

Det dér LinkedIn er ikke bare et online CV. Hvis du vil det, og hvis du dyrker det, kan det være en virkelig solid platform for netværk, relationspleje og salg.

På vores hjemmeside finder du en række artikler, der – skridt for skridt – får dig mere og mere i gang  på platformen. Fra at have “et ok online CV” til at være aktiv, værdifuld og synlig.

Trin 1: Headhunterens tips til dit LinkedIn CV

Trin 2: Søgemaskineoptimering af din LinkedIn profil
Bliv fundet når nogen søger efter det, du kan.

Trin 3: Baggrundsviden om synlighed på LinkedIn
Sådan fungerer LinkedIn’s algoritme, når du laver dine opslag.

Trin 4: Kom i gang med at dele indhold
Du har noget vigtigt at bidrage med: Dig selv og din faglighed.

Trin 5: 10 tips til større synlighed
Konkrete tips som algoritmen vil elske dig for. 

Giv ordet til medarbejderne

Lad virksomheden have flere stemmer

Virksomheder er intet uden mennesker, og når du har samlet en flok dedikerede mennesker omkring dig, som er med til at skabe resultaterne, så giv dem en stemme.

Tre vigtige dicipliner i synliggørelsen af din virksomhed på LinkedIn hedder
1: thought leadership,
2: employee advocacy og
3: employer branding.

Læg sammen med virksomhedens nøglemedarbejdere en stærk strategi for, hvordan I henholdsvis kommer til at fremstå som de stærkeste eksperter og ledere på jeres felt, hvordan medarbejderne kan bidrage via deres profiler, og hvordan I i fællesskab, gennem Jeres synliggørelse af virksomheden kan arbejde på at tiltrække endnu flere skarpe profiler, der skal være med til at løfte teamet og resultaterne i fremtiden.

btb marketing guide 2023 content marketing

Nu skal du i gang…

Er der noget vi kan hjælpe med?

Har du spørgsmål efter at have læst ovenstående? Har du brug for hjælp til et eller flere områder eller skal vi sætte os sammen og lave den store forkromede strategi?

vil du have bedre resultater?

Så er vi her for dig!

Mennesker der har det godt, skaber bedre resultater.

Forskning har vist det med stor tydelighed, og det er både udgangspunktet og målet i vores arbejde.

Det, vi er rigtigt gode til i Zerius, er at skabe udvikling og stærke relationer mellem mennesker og virksomheder.
Det gør vi gennem rekruttering, ledelse og kommunikation.

Vi er uddannet og trænet i ledelse, der styrker mennesker, og i at facilitere udviklingsprocesser i teams og organisationer samt arbejde med professionel coaching.

Udover vores fælles baggrund, har vi hver vores professionelle baggrund og toptalenter.

Helle Halken

Direktør & Stifter

Helle er dedikeret til headhunting af ledere og specialister, udvikling og ledelse. Hun har en meget stærk holdning til at rekrutteringsprocessen skal afspejle respekt og ordentlighed. Det sikrer en høj kvalitet og de bedste resultater for både virksomhed og kandidat.

Toptalenter:

  • Fokus
  • Målrettethed
  • Læring

Nete Kaasen

Direktør & Stifter

Nete er knivskarp til kommunikation, udvikling og ledelse. Hun arbejder målrettet for at sikre, at det der siges, også er det der gøres. Resultatet er troværdig kommunikation, i ledelsen af virksomheden såvel som i markedsføringen. 

Toptalenter:

  • Kommunikation
  • Udvikling
  • Optimisme