Hvis du har planer om at ændre verden, anbefaler vi dig storytelling som våben.
Det er ikke bare noget vi siger. Det er der videnskabeligt bevis for. God storytelling kan nemlig påvirke vores hjerner og ændre vores adfærd.
… Og hvis dét alene ikke er nok til at overbevise dig, så giver vi dig ialt
5 gode grunde til, hvorfor du skal bruge storytelling i din virksomhed.

Storytelling ændrer vores hjerne og adfærd!
Mennesket er et socialt væsen. Vores hjerne er programmeret til at vi hurtigt skal kunne afkode, om et menneske vi står overfor er farlig eller ufarlig – ven eller fjende.
Det der får os til at knytte os, er den følelse, der vækkes i os. Er følelsen god, frigives oxytocin i hjernen, som bl.a. får os til at føles os trygge, medfølende og generøse – og vi ændrer vores adfærd positivt.
Det viser et forskningsprojekt fra England. Her blev en gruppe mennesker sat til at se en række public service reklamer for velgørende organisationer, der skulle få folk til at ændre uhensigtsmæssig adfærd, som fx ikke at tage stoffer eller bruge håndholdt mobiltelefon under kørslen.
Testpersonerne blev delt i to grupper, hvor den ene gruppe blev udsat for oxytocin og den anden gruppe for et placebo.
Gruppen der blev udsat for oxytocin var markant mere generøse end placebo-gruppen.
- De donerede til 57% flere af organisationerne.
- De donerede 56% flere penge
- De gav i højere grad udtryk for, at de ville ændre deres uhensigtsmæssige adfærd.
… Og hvad har det så med dig at gøre?
Hvis du, eller din virksomhed, har en ambition om at gøre en forskel (der når ud over stigende tal på bundlinjen) så fortæl om, hvorfor du gør det. De personer, som kan genkende sig selv i din fortælling, vil identificere dig som en ven, der er værd at følge.
Så når vi siger, at storytelling kan forandre verden, mener vi, at hvis din fortælling giver mening for andre end dig selv, har du muligheden for at påvirke din målgruppes adfærd.
Hvis du vil læse mere om dette, kan bogen “The Moral Molecule” af Paul Zak* varmt anbefales.
Du kan også læse vores anden artikel “Storytelling og neurologi”
Hjernen reagerer hurtigere på følelser
Værdier er noget af det, der har størst betydning, når vi mennesker skal finde sammen.
Mon ikke du har virksomhedens værdier opstillet i en overskuelig punktopstilling et sted på din hjemmeside?
Sikkert! Men den skal du ikke henvise til, hvis du vil have folk til at kunne lide dig.
Så skal du i stedet levere en god fortælling, der viser, hvordan værdierne udleves. In action.
Hvorfor er det sådan? Det er fordi den del af din hjerne, der afkoder punktopstillingerne, er langsom til at reagere. Fortællingerne derimod trigger nogle følelser, som som får dig til at reagere lynhurtigt.
Derfor er det lettere at få folk til at “synes godt om dig” med en god og personlig fortælling, som selvfølgelig skal være troværdig. Og sand. Ikke noget med at opfinde den til formålet.
Hvis du gerne vil læse mere om “Den hurtige og langsomme hjerne”, kan du dykke ned i Daniel Kahneman’s “At tænke – hurtigt og langsomt” *
Fortællinger skaber fællesskab
Vi gentager det lige:
Mennesket er et socialt væsen!
Vi spejler os i hinanden for lynhurtigt at afkode, om vi skal være på vagt eller om vi kan være trygge.
Et af de værktøjer, vi bruger, er at afprøve relationer: Hvad laver du? Hvor kommer du fra? Kender du også…?
Vi leder efter fællestræk i vores respektive fortællinger.
Så når du tør fortælle hvem du er og hvad du står for, gør du det lettere for andre at afkode, at du er “én de kan stole på”.
Som Simon Sinek siger i sin efterhånden verdenskendte TED talk: Målet er ikke at gøre forretning med alle de mennesker, der har brug for det du har. Målet er at gøre forretning med dem, der tror på det samme som dig.
… Og når disse mennesker stoler på dig, skal de nok anbefale dig til deres venner.
Vi lærer (bedre) gennem fortællinger
Storytelling er genialt som læringsredskab. Det ved vi af erfaring, for Nete har anvendt storytelling som redskab til forståelse i sine 10 år som lærer i folkeskolen.
Ofte, når vi prøver at få mennesker til at forstå, fremlægger vi en række fakta eller informationer for at gøre det så enkelt og overskueligt som muligt.
Problemet er bare, at forståelsen og logikken sidder i den langsomme del af hjernen.
Hvis vi derimod kan forme en fortælling, der formidler budskabet gennem et genkendelig scenarie, bliver det meget lettere for vores hurtige hjerne at koble sig på følelsen i fortællingen.
Derfor er storytelling også et virkeligt stærkt ledelsesværktøj. Det kan du læse om i artiklen “Storytelling og ledelse”.
Din fortælling er din DNA
Hvad er det for en historie, du fortæller? Som menneske og som virksomhed?
Det giver rigtig god mening at dykke ned i historien, for at afdække din kernefortælling. Kernefortællingen er “moder-fortællingen” som alle de andre fortællinger udspringer fra.
Hvis du gør dig umage her, og gør det så ærligt at du lever din fortælling, så har du skabt rygraden i din virksomheds identitet.
Dette emne dykker vi mere ned i, i artiklen “Hvad kæmper du for”. Her fortæller vi om vores egen kernefortælling, hvordan den blev skabt, og hvad det betyder for os hver eneste dag.
Vores fortælling er nemlig vores virksomheds DNA.
Vi tør også godt indrømme, at vi har store planer om at forandre verden i 2022. Ikke hele verden på én gang, naturligvis. Bare ét menneske af gangen.
Det er nemlig dét vi gør. Vi styrker mennesker, for at de kan styrke virksomheder.
Links i artiklen markeret med * er affiliate-links!
Køber du bogen på Saxo via vores hjemmeside går 4% af din pris til at støtte SIND – Landsforeningen for Psykisk Sundhed.

Storytelling: Er du helten i din egen fortælling
Når du har et mål, som du vil kæmpe for, giver det hele pludselig mening. I hvert fald for dig. Men hvis dit mål er ét, der giver værdi for andre end dig, så har du lettere ved at få andre til at følge dig og bakke dig op.

Trivsel og Engagement
Engagerede medarbejdere, der trives og har det godt, skaber bedre resultater og bliver længere i virksomheden.
vil du have bedre resultater?
Så er vi her for dig!
Mennesker der har det godt, skaber bedre resultater.
Forskning har vist det med stor tydelighed, og det er både udgangspunktet og målet i vores arbejde.
Det, vi er rigtigt gode til i Zerius, er at skabe udvikling og stærke relationer mellem mennesker og virksomheder. Det gør vi gennem ledelse, der engagerer og motiverer, rekrutteringer der holder samt kommunikation, der får virksomheden til at stå stærkt frem.
Vi er uddannet og trænet i ledelse, der styrker mennesker, og i at facilitere udviklingsprocesser i teams og organisationer samt arbejde med professionel coaching.
Udover vores fælles baggrund, har vi hver vores professionelle baggrund og toptalenter.

Helle Halken
Direktør & Stifter
Helle er dedikeret til headhunting af ledere og specialister, udvikling og ledelse. Hun har en meget stærk holdning til at rekrutteringsprocessen skal afspejle respekt og ordentlighed. Det sikrer en høj kvalitet og de bedste resultater for både virksomhed og kandidat.
Toptalenter:
- Fokus
- Målrettethed
- Læring

Nete Kaasen
Direktør & Stifter
Nete er knivskarp til kommunikation, udvikling og ledelse. Hun arbejder målrettet for at sikre, at det der siges, også er det der gøres. Resultatet er troværdig kommunikation, i ledelsen af virksomheden såvel som i markedsføringen.
Toptalenter:
- Kommunikation
- Udvikling
- Optimisme
Konsulenter
Vi er her for at hjælpe dig

Helle Halken
Direktør & Stifter
Helle er benhård når det kommer til rekruttering. Hun har en meget stærk holdning til at kandidaternes oplevelse af processen skal afspejle respekt og ordentlighed. Det sikrer en høj kvalitet og tryghed i processen for både virksomhed og kandidat.

Nete Kaasen
Direktør & Stifter
Nete er knivskarp til formidling og digital markedsføring. Hun er fokuseret på at forankre virksomhedens budskaber i en kernefortælling, der ikke bare sælger produkter, men som i højere grad sælger virksomheden og skaber loyale kunder.
01. Hvorfor?
I alt hvad vi gør, tror vi på, at mennesker og virksomheder kan mere, end de selv er klar over.
Vi står op hver morgen med et ønske om at hjælpe med at skabe den ønskede vækst og udvikling.
02. Hvordan?
Ved at lytte til dig, dine ønsker og behov, arbejder vi på at rydde eventuelle forhindringer af vejen, og skabe en løsning, der får dig i mål.
Vi lytter nysgerrigt, spørger kritisk, svarer ærligt og hjælper helhjertet.
03. Hvad?
Vi er en konsulentvirksomhed, der arbejder inden for tre hovedkategorier: Mennesker, Ledelse og Markedsføring.
Vi kan bl.a. hjælpe med rekrutteringer, ledelsessparring, markedsføring, kommunikation og storytelling.