Fortæller ledelsen og medarbejderne den samme historie?

I denne artikel kan du læse om en kundecase, hvor vi udfordrede ledelsens fortælling om deres virksomhed.

Det er så nemt at sige en masse flotte ord om sin virksomhed, men…

“Hvad vil der ske, hvis vi spørger medarbejderne?”

Det første indtryk, der rammer os, da vi træder ind på Dyrehospitalet Heden er en øjeblikkelig fornemmelse af rummelighed. Her er højt til loftet. Ikke blot arkitektonisk, men også menneskeligt.
Vi ved, at de her bruger feromoner i ventelokalet for at berolige dyrene. Gad vide, om de også virker på mennesker, for følelsen af ro er nærmest slående.

Vi er på en fælles opgave!

Dyrehospitalet Heden har kontaktet os med et ønske om at styrke deres team med to dyrlæger. Vi er her for at blive helt skarpe. Dels på opgaven og dels på det samlede budskab.

Hvis vi skal tiltrække den rette kandidat, vil vi være helt sikre på, at vi kan stå inde for det vi siger om virksomheden.

Helle har fokus på rekrutteringsopgaven, Nete på kommunikationsopgaven. For hos os er rekruttering også markedsføring.

Forud for besøget har vi naturligvis researchet på Dyrehospitalet Heden. Vi kender deres historie og mission og har særligt bidt mærke i deres ambition om kompromisløs faglighed og omsorg.

Vi har snuset rundt på nettet for at lytte til, hvad der bliver sagt om stedet. Den vigtigste markedsføring sker i mødet med kunderne, og netop derfor bruger vi også det, kunderne siger, til at danne et billede af virksomheden, og finde ud af:

Er der balance mellem det der siges, og det, der gøres?

Og det har vi allerede en begyndende fornemmelse af, inden vi ankommer. Alene ved at skimme opslagene på deres Facebookside kan vi fornemme den røde tråd.

Samtlige opslag afspejler glæden ved at arbejde med dyrene og deres ejere, og opslagene balancerer ligeligt mellem netop den kompromisløse faglighed og omsorg, vi så beskrevet på hjemmesiden.

Det er så nemt at sige en masse fine ord.

Både rekruttering og markedsføring handler om at sælge en virksomhed. Det gør det også i dette tilfælde.

Vi sætter os derfor ned for at tale med de tre dyrlæger, Lars, Svend og Morten, der sammen med Anette, der ikke er til stede denne dag, har slået deres praksis sammen, fordi de alle fire havde et ønske om ”mere”. Et ønske om at være kæledyrenes tryghedsambassadør og skabe et fyrtårn i branchen midt på den jyske hede.

Der er ingen tvivl om, at de ikke blot har en stor passion for deres faglige virke, men også for deres team. Det afspejler sig i deres ord om stedet.

Helle udfordrer dem med et glimt i øjet:
”I siger en hel masse godt om jer selv og stedet her. Hvad vil der ske, hvis nu vi taler med jeres team? Hvad vil de sige?”

Der ligger en reel risiko i at ”trykprøve” en virksomhed på den måde, og der kan opstå en situation, hvor en eventuel ubalance mellem ønske og virkelighed pludselig bliver synliggjort.

Men det sker ikke her. Der rokkes ikke engang ved roen i lokalet, da de tre dyrlæger kigger på hinanden og siger ”Prøv det!” og vi kigger på hinanden med julelys i øjnene. Det hér er sjovt.

Nete trykprøver påstandene

Inde i det lyse frokostrum møder Nete 5 veterinærsygeplejersker og to af deres hunde, som nysgerrigt snuser og hilser anerkendende da de kan fornemme duften af hunde-kollega.

Teamet fortæller den samme historie som ledelsen, bare set fra et andet perspektiv. Det er helt tydeligt, at der hersker stor respekt blandt dem, og alle kommer til orde og har lyst til at byde ind.

De fortæller om den udvikling teamet har været igennem i sammenlægningen, og at der nu er faldet ro på, selvom der er travlt. De fremhæver den afslappede kultur, det sociale fællesskab og da vi kommer til åbenheden og kommunikationen blandt medarbejderne, er det helt tydeligt at det er noget, der har stor værdi.

Nu er vi klar til at gå videre!

Efter at have udfordret ledelsen og talt med en del af teamet er vi klar til at gå videre med opgaven.

Vi beder derfor om lov til at gå rundt og tage lidt billeder, for at kunne give et visuelt indtryk af virksomheden.

Vi er særligt imponerede af det store fælles arbejdsområde. I midten sidder en dyrlæge og taler roligt i telefonen med en kæledyrsejer, der har været forbi klinikken. To veterinærsygeplejersker sidder og tager sig af en hund, der netop er kommet ind i et af de store bure, hvorfra den kan følge med i livet i rummet.

I den anden ende af lokalet står to andre veterinærsygeplejersker og tager sig af en mindre hund på et af behandlingsbordene. Selvom de er to til at tage sig af den, er hunden så tryg, at den har overskuddet til at give den ene af sygeplejerskerne et taknemmeligt slik i ansigtet.

Vi kører hjem fra Herning til Christiansfeld og glæder os til at komme i gang med selve opgaven, for nu er vi sikre på, at når vi taler med interesserede ansøgere til stillingerne, så kan vi stå inde for det vi siger.

Har du lyst til at arbejde hos Dyrehospitalet Heden?

Du kan læse stillingsopslaget her, og har du spørgsmål til stillingerne, så tag endelig fat i os.

 

Storytelling: Er du helten i din egen fortælling

Storytelling: Er du helten i din egen fortælling

Når du har et mål, som du vil kæmpe for, giver det hele pludselig mening. I hvert fald for dig. Men hvis dit mål er ét, der giver værdi for andre end dig, så har du lettere ved at få andre til at følge dig og bakke dig op. 

Kundecase: Trivsel og storytelling

Kundecase: Trivsel og storytelling

Mine medarbejdere trives ikke. Hvad fortæller det om min virksomhed?
Sådan åbnede lederen samtalen, da han ringede. I denne case kan du læse om, hvordan vi arbejdede med virksomhedens kernefortælling, lederens værktøjskasse og teamets lyst til at blive ledt.

Kan vi hjælpe?

Book 30 minutters gratis og uforpligtende sparring

Vil du have vores indspark?

 

Følg os!

Vi er, hvor du er

            

01. Hvorfor?

I alt hvad vi gør, tror vi på, at mennesker og virksomheder kan mere, end de selv er klar over.

Vi står op hver morgen med et ønske om at hjælpe med at skabe den ønskede vækst og udvikling.

02. Hvordan?

Ved at lytte til dig, dine ønsker og behov, arbejder vi på at rydde eventuelle forhindringer af vejen, og skabe en løsning, der får dig i mål.

Vi lytter nysgerrigt, spørger kritisk, svarer ærligt og hjælper helhjertet.

03. Hvad?

Vi er en konsulentvirksomhed, der arbejder inden for tre hovedkategorier: Mennesker, Ledelse og Markedsføring. 

Vi kan bl.a. hjælpe med rekrutteringer, ledelsessparring, markedsføring, kommunikation og storytelling. 

Kontakt os

 

Zerius ApS
Nørregade 12, st. th.
6070 Christiansfeld
info@zerius.dk

 

Helle Halken: +45 20 62 61 48
Nete Kaasen: +45 21 59 99 87

 

Kontakt os

Zerius ApS
Nørregade 12, st. th.
6070 Christiansfeld
info@zerius.dk

 

Helle Halken: +45 20 62 61 48
Nete Kaasen: +45 21 59 99 87