Vil du gerne findes, når der søges på LinkedIn efter én som dig?

Så er der nogle helt konkrete ting du kan gøre, for at din profil får mere synlighed. 

Du har måske allerede læst artiklen om, hvordan vi bruger LinkedIn til rekruttering. Så ved du, at det vi primært kigger efter er titel, branche, kompetencer og keywords. 

Så start med at spørge dig selv:
Hvad er det/de vigtigste ord for dig i din professionelle profil?

Når du ved det, kan vi komme i gang med en 

Søgemaskineoptimering af din LinkedIn

større synlighed på LinkedIn gennem godt indhold

1. Hvad er dit vigtigste professionelle ord?

Når vi skal have din profil til at dukke op i søgningerne, skal vi have fundet dit primære ord. Det ord, som beskriver dig bedst, i den rolle som du vil fremstå i.

Det kan afhænge af, hvad dit incitament er til at blive fundet. Er det fordi du vil findes, når en virksomhed søger en ny medarbejder, en headhunter søger en kandidat til en stilling eller en potentiel kunde søger efter en ekspert.

Lad os tage udgangspunkt i, at du er på udkig efter dit næste job. Hvilket ord vil man typisk indtaste i søgefeltet, hvis man søger en, der kan udfylde dét job?

Drop alle de smarte titler som [indsæt-værdi]-evangelist eller [indsæt-kompetence]-ninja. Tænk traditionelt, uanset hvor badass-nytænkende du så er i virkeligheden.

2. Nu skal dit søgeord ind de rigtige steder.

Lad os for nemhedens skyld sige, at du valgte “Account Manager”. Det ord skal du nu have ind i dine tekster.

Den vigtigste tekst på din LinkedIn profil er din headline. Det er teksten under dit navn.

Nedenfor kan du se, hvordan vi har brugt vores søgeord i headlinen.

Netes primære søgeord er Storytelling. Andre vigtige keywords er konsulent, ledelse, udviklingsprocesser, positiv psykologi og digital markedsføring.

Helles vigtigste søgeord er headhunter, og andre vigtige søgeord er executive search, executive coaching, outplacement og rekruttering.

3. Vær skarp omkring din erfaring

Når du har tilrettet din headline, skal du have dine søgeord ind under din erfaring.

Overskrifterne er de vigtigste tekster. Her er nemmest at få dit ord ind, når det er en reel titel du har haft i tidligere stillinger.

Er dit primære søgeord i højere grad en kompetence eller et begreb, som fx storytelling, kan du gøre, som Nete har gjort herunder, hvor søgeordene lagt ind i overskriften som en uddybning af ansvarsområderne i den pågældende stilling.

Buttomline: Dit søgeord skal ind i overskrifterne under erfaring, og herefter skal du (gerne) uddybe din erfaring.

Nu skal du uddybe din erfaring.

Som du læste i Headhunterens tips til LinkedIn, skal du lave en kort tekst til hver erfaring, hvor du beskriver ansvarsområder og gerne også resultater under hver ansættelse.

Husk også her at udfylde branche i ét af felterne. Her må du gerne tænke strategisk. Hvis virksomheden du har arbejdet i er i én branche, men dit område og kunder primært har været i en anden branche, så skriv den branche, der er vigtigst for dig.

Husk også at lægge dine keywords ind i den uddybende tekst.

4. Optimér dine uddannelser

Lad os starte med at understrege, at du ikke skal manipulere med – eller pynte på – dine uddannelser. Du har dog muligheden for at beskrive dine uddannelser, og hvis der er en direkte sammenhæng mellem et af dine søgeord og det, du har været igennem på uddannelsen, så skriv det med i teksten.

5. Udfyld dine kompetencer

Du har muligheden for at udfylde dine kompetencer nederst på din profil. Du har endda muligheden for at tage små kurser, og derigennem opnå LinkedIn’s anerkendelse for netop denne kompetence.

linkedin SEO kompetencer

6. Søgemaskineoptimér dine billeder

Nu bliver det lidt nørdet, men knebet gælder. Du kan optimere dine billeder. Gem dit profilbillede og dit coverbillede på din computer under et filnavn, der indeholder dit primære søgeord. Gen-upload billederne til din profil. Job done!

Nu er du ved at være godt på vej…

Nu har du gjort hvad du kan for at øge chancen for at blive fundet, når en headhunter eller en virksomhed leder efter dig.

Næste udfordring er:

Hvorfor vente?

Hvis du gerne vil have en mere synlig profil på LinkedIn, så er søgemaskineoptimering det første skridt på vejen. Du kan dog opnå langt større synlighed, hvis du også er aktiv.

Det kan du læse om i de næste to artikler:

 

Bliv ringet op

Indtast dit navn og nummer, og gerne hvilke resultater du vil opnå, så ringer vi dig op inden 24 timer.

1 + 9 =

Konsulenter

Vi hjælper dig til bedre resultater

I Zerius arbejder vi med virksomheder, der vil styrkes indefra. Virksomheder der vil opnå bedre resultater gennem de mennesker, de har ansat. 

Vi er begge uddannet i den type ledelse, der på én gang skaber bedre præstation og bedre trivsel. Vi er trænet i at facilitere udviklingsprocesser i teams og organisationer og arbejde med professionel coaching.

Udover vores fælles baggrund, har vi hver vores professionelle baggrund og toptalenter.

Helle Halken

Direktør & Stifter

Helle er benhård når det kommer til executive search/rekruttering. Hun har en meget stærk holdning til at processen skal afspejle respekt og ordentlighed. Det sikrer en høj kvalitet og og de bedste resultater for både virksomhed og kandidat.

Toptalenter:

  • Fokus
  • Målrettethed
  • Læring

Nete Kaasen

Direktør & Stifter

Nete er knivskarp til kommunikation og udvikling. Hun arbejder målrettet for at sikre, at det der siges, også er det der gøres. Resultatet er troværdig kommunikation, der ikke bare sælger produkter, men også sælger virksomheden og skaber loyale kunder.

Toptalenter:

  • Kommunikation
  • Udvikling
  • Optimisme

Kontakt os

 

Zerius ApS
Nørregade 12, st. th.
6070 Christiansfeld
info@zerius.dk 

Helle Halken: +45 20 62 61 48
Nete Kaasen: +45 21 59 99 87

Kontakt os

Zerius ApS
Nørregade 12, st. th.
6070 Christiansfeld
info@zerius.dk

 

Helle Halken: +45 20 62 61 48
Nete Kaasen: +45 21 59 99 87