Hvad er det, DU kæmper for?

De vigtigste elementer i en god fortælling er et mål, der er værd at kæmpe for, og en helt, som vil kæmpe for at nå det mål. Har du disse to elementer på plads i din egen fortælling, så har du ikke blot kimen til en spændende fortælling, du har også DNA’en i din virksomhed.

Så start med at spørge dig selv: 

Er du helten, vi kan identificere os med?

(Spoiler-alert: Artiklen indeholder historien om Zerius. Nu er du forberedt!)

storytelling helten

Der var en gang…

Der var en gang en kvinde, der brændende ønskede sig, at starte sin egen virksomhed, for at kunne gøre en (større) forskel med det hun kunne.

Hun havde prøvet det to gange før, uden at føle at det var lykkedes. Hun følte stadig ikke, at hun udlevede sit potentiale.

For at være sikker på, at hun gjorde det rigtigt denne gang, fik hun hjælp af en konsulent til at udfordre hende.

Snakken faldt på identitet.

“Jeg ved jeg er god til dét, jeg laver. Jeg lykkedes hver gang. Alligevel er jeg utilfreds. Det er stadig ikke godt nok. Det bliver det først, når jeg begynder at gøre det på min måde. Jeg vil sætte mennesket før virksomheden. Jeg vil styrke mennesker, for at de kan styrke virksomhederne. Det er dét jeg vil. Det er mit mål”.

Konsulenten glippede med øjnene. Var helt stum.

De kiggede på hinanden med lyset fra en professionel forelskelse i øjnene, og så pakkede de en kuffert med travesko og god rødvin.

I tre dage lod de sig blæse igennem af vestenvinden, de talte, drak rødvin og talte endnu mere.

… Og så kom de hjem med en forretningplan.

I dag driver kvinden og konsulenten virksomhed sammen, og hver eneste dag – og i alt hvad de gør – arbejder de for, at styrke mennesker. Og virksomheder. I den rækkefølge.

En simpel fortælling. Om en helt og et mål

Hvis du ikke har gættet det, handler historien her om Zerius.

Helten er Helle der sætter alt ind for at kæmpe for sit mål. For at overvinde det, der forhindrer hende, får hun hjælp af Nete. Sammen opdager de, at de kæmper for det samme mål, fordi de i virkeligheden har de samme værdier, og den samme tro på, at mennesker kan meget mere, end de selv ved.

Det er nemlig dét, livet har lært dem.

…Og den fortælling er DNA’et i vores lille virksomhed.

Målet er, at sætte mennesker før virksomheder. For hvis menneskene ikke fungerer, fungerer virksomheden heller ikke ordentligt.

Hele mennesker, skaber hele virksomheder.

Hvad er det for et mål, du kæmper for?

Det her handler ikke “bare” om storytelling. Det handler om dit fundament for at gøre en forskel. Som det menneske du er, og måske endda med den virksomhed, du driver. 

Når du har et mål, som du vil kæmpe for, giver det hele pludselig mening. I hvert fald for dig. Men hvis dit mål er ét, der giver værdi for andre end dig, så har du lettere ved at få andre til at følge dig og bakke dig op. 

Og se, det er jo slet ikke så ringe, hvis du fx har en virksomhed.

Hvis dit mål alene er at tjene penge til dig selv, hvori ligger så incitamentet for andre til at bakke dig op?

Hvis dit mål derimod er, at gøre en forskel gennem din virksomhed, om så det er så simpelt, som at være den, der sælger skruer billigst, så vil alle dem, der ser en værdi i dit mål – i dette tilfælde dem, der synes skruer er alt for dyre – bakke din virksomhed op. 

Så overvej en gang: Hvad er det du kæmper for?

Når du har svaret helt skarpt, så gå ind og find din kappe og gå ud og fortæl din historie!

 

Storytelling og ledelse

Storytelling og ledelse

Hvis du gerne vil flytte mennesker – fx dine medarbejdere – så er storytelling et rigtigt stærkt våben. Det giver vi dig et indblik i i denne artikel – der meget praktisk starter med en lille fortælling.

Kundecase: Trivsel og storytelling

Kundecase: Trivsel og storytelling

Mine medarbejdere trives ikke. Hvad fortæller det om min virksomhed?
Sådan åbnede lederen samtalen, da han ringede. I denne case kan du læse om, hvordan vi arbejdede med virksomhedens kernefortælling, lederens værktøjskasse og teamets lyst til at blive ledt.

Bliv ringet op

Indtast dit navn og nummer, og gerne hvilke resultater du vil opnå, så ringer vi dig op inden 24 timer.

12 + 8 =

Konsulenter

Vi er her for at hjælpe dig

Helle Halken

Direktør & Stifter

Helle er benhård når det kommer til rekruttering. Hun har en meget stærk holdning til at kandidaternes oplevelse af processen skal afspejle respekt og ordentlighed. Det sikrer en høj kvalitet og tryghed i processen for både virksomhed og kandidat. 

Nete Kaasen

Direktør & Stifter

Nete er knivskarp til formidling og digital markedsføring. Hun er fokuseret på at forankre virksomhedens budskaber i en kernefortælling, der ikke bare sælger produkter, men som i højere grad sælger virksomheden og skaber loyale kunder.

01. Hvorfor?

I alt hvad vi gør, tror vi på, at mennesker og virksomheder kan mere, end de selv er klar over.

Vi står op hver morgen med et ønske om at hjælpe med at skabe den ønskede vækst og udvikling.

02. Hvordan?

Ved at lytte til dig, dine ønsker og behov, arbejder vi på at rydde eventuelle forhindringer af vejen, og skabe en løsning, der får dig i mål.

Vi lytter nysgerrigt, spørger kritisk, svarer ærligt og hjælper helhjertet.

03. Hvad?

Vi er en konsulentvirksomhed, der arbejder inden for tre hovedkategorier: Mennesker, Ledelse og Markedsføring. 

Vi kan bl.a. hjælpe med rekrutteringer, ledelsessparring, markedsføring, kommunikation og storytelling. 

Kontakt os

 

Zerius ApS
Nørregade 12, st. th.
6070 Christiansfeld
info@zerius.dk 

Helle Halken: +45 20 62 61 48
Nete Kaasen: +45 21 59 99 87

Kontakt os

Zerius ApS
Nørregade 12, st. th.
6070 Christiansfeld
info@zerius.dk

 

Helle Halken: +45 20 62 61 48
Nete Kaasen: +45 21 59 99 87