Storytelling og ledelse

Fik du læst artiklen om, hvorfor du skal arbejde med storytelling? Så ved du allerede det, vi fortæller dig nu: Storytelling virker.
Det virker, fordi vores hjerne i langt højere grad er bygget til fortællinger, end de er bygget til information og argumenter. 

I denne artikel kan du læse om, hvorfor det giver mening at arbejde med

Ledelse gennem fortællinger.

storytelling ledelse

Der var en gang…

Ja, vi starter lige med en (sand) historie, som tager sin begyndelse i Kastrup Lufthavn for snart 25 år siden. En ung lærer rejser med sin ældre kollega til konference i Sydeuropa med et sent fly.

De er meget forskelligt klædt. Den unge lærer i et meget afslappet outfit, der afspejler, at der skal soves behageligt på turen. Den ældre lærer rejser derimod særdeles nydeligt og velklædt.

“Du ved godt, at det er 30 grader når vi når frem, ik’? Og skal du ikke sove på flyveturen?”

“Jo!” Svarer den ældre lærer. “Men jeg går ikke på kompromis med mit rejseoutfit, for jeg ved aldrig hvem jeg møder. Og det er der en grund til. Som nyuddannet skulle jeg deltage i en stor konference i udlandet. Det var en kort flyvetur, og jeg skulle direkte til et møde på hotellet. I lufthavnen mødte jeg tilfældigvis den forsker, der var min største inspirationskilde. Jeg ville rigtigt gerne tale med ham, men var i tvivl om, hvorvidt han gad tale til mig. Derfor holdt jeg mig tilbage. 

Skæbnen ville, at vi skulle sidde sammen i flyet. Jeg svedte nærmest af nervøsitet og turde stadig ikke åbne munden og tale med ham. Men da vi var kommet i luften, rømmede min sidemand sig pludseligt.

“Du ligner én der skal til et vigtigt møde.” Han nikkede til min påklædning. “Er du nervøs? Skal du ud og forandre verden?”

Flyveturen tog kun cirka 2 timer, men på de to timer delte vi synspunkter, han delte ud af sin faglighed og forskning, og det viste sig, at vi skulle til den samme konference. Den flyvetur udviklede sig til et professionelt venskab, der i mange år styrkede mit arbejde og min faglighed.

Derfor rejser jeg altid velklædt. Jeg ved aldrig, hvornår jeg har brug for at fremstå fra min bedste side.”

Lige dér lærte den unge lærer noget!

Egentlig var det jo bare en sjov fortælling om livets finurligheder. Men det var også en fortælling om at være klar, når mulighederne pludselig opstår.

Og den ramte plet hos den unge lærer, der lige siden dengang har klædt sig “repræsentativt” når hun rejser.

Den unge lærer sidder lige nu, og skriver denne historie, for at vise dig, at fortællinger giver os muligheden for at leve os ind i genkendelige scenarier og identificere os med helten. Vores tolkning af fortællingen bliver til følelser, der påvirker vores adfærd – og er det ikke dét, ledelse handler om? At vække lysten til at arbejde i en  bestemt retning.

Fortællinger taler til alle

Mennesker lærer og forstår ved at høre, se og mærke. Derfor skal du som leder gerne vide, hvordan det menneske du står overfor, bedst forstår dit budskab. Skal du fortælle det, vise det eller lade vedkommende prøve det selv.

Det behøver du ikke når du arbejder med storytelling. Fortællinger kan nemlig forstås af alle, uanset hvordan de lærer. De visuelt lærende afkoder fortællingen gennem de billeder, fortællingen skaber i dem. De auditivt lærende afkoder gennem ord og fortællerens stemme, og de kinæstetisk lærende husker de følelser, som fortællingen skaber

Så har du et budskab, som du virkelig har brug for trænger ind hos alle, så skal du ikke præsentere dem for en punktopstillet argumentation baseret på data, men pakke budskab og data ind i en fortælling.

Hemmeligheden ligger i hjernen

Den ældre lærer i historien fra før, kunne have fremlagt sine argumenter i to korte punkter:

  • Jeg vil gerne fremstå fra min bedste side, for…
  • Jeg ved aldrig hvem jeg møder

Så ville den unge lærer have kigget på ham og tænkt “NÅ Okay, dit valg!”, for argumenter og fornuft taler ikke ind i den del af hjernen, der er stærkest forbundet til vores adfærd.

Men fortællingen om at han kunne have misset en livsforandrende oplevelse, var i høj grad noget hun kunne leve sig ind i. For tænk nu, hvis hendes valg af påklædning skulle være årsag til, at hun missede en stor mulighed en dag? Fortællingen aktiverede en følelse, som sidder i den del af hjernen, der er direkte forbundet med vore adfærd.

Læs mere om ledelse og storytelling

Der er skrevet rigtigt mange bøger om, hvordan du kan bruge storytelling i din ledelse. 

Varmest kan anbefales Paul Smith’s “Lead with a story”* og Evelyn Clark’s “Around the corporate campfire”*. Er du mere til en dansk bog, kan vi altid anbefale “Storytelling – Branding i praksis” af Klaus Fog*. Dejlig letlæst bog, der også fører dig ind i teknikkerne omkring storytelling. Bogen handler dog ikke i så detaljeret grad om selve ledelses-opgaven, som de to førstnævnte. 

Vær opmærksom på, at links her på siden markeret med * er affiliatelinks. Alle disse links fører dig til bøger som vi anbefaler om det pågældende emne. Ender du med at købe bogen via vores link, går 4% af din pris gennem Zerius og videre til SIND – Landsforeningen for psykisk sundhed. 

Storytelling: Er du helten i din egen fortælling

Storytelling: Er du helten i din egen fortælling

Når du har et mål, som du vil kæmpe for, giver det hele pludselig mening. I hvert fald for dig. Men hvis dit mål er ét, der giver værdi for andre end dig, så har du lettere ved at få andre til at følge dig og bakke dig op. 

Kundecase: Trivsel og storytelling

Kundecase: Trivsel og storytelling

Mine medarbejdere trives ikke. Hvad fortæller det om min virksomhed?
Sådan åbnede lederen samtalen, da han ringede. I denne case kan du læse om, hvordan vi arbejdede med virksomhedens kernefortælling, lederens værktøjskasse og teamets lyst til at blive ledt.

Bliv ringet op

Indtast dit navn og nummer, og gerne hvilke resultater du vil opnå, så ringer vi dig op inden 24 timer.

11 + 2 =

Konsulenter

Vi er her for at hjælpe dig

Helle Halken

Direktør & Stifter

Helle er benhård når det kommer til rekruttering. Hun har en meget stærk holdning til at kandidaternes oplevelse af processen skal afspejle respekt og ordentlighed. Det sikrer en høj kvalitet og tryghed i processen for både virksomhed og kandidat. 

Nete Kaasen

Direktør & Stifter

Nete er knivskarp til formidling og digital markedsføring. Hun er fokuseret på at forankre virksomhedens budskaber i en kernefortælling, der ikke bare sælger produkter, men som i højere grad sælger virksomheden og skaber loyale kunder.

01. Hvorfor?

I alt hvad vi gør, tror vi på, at mennesker og virksomheder kan mere, end de selv er klar over.

Vi står op hver morgen med et ønske om at hjælpe med at skabe den ønskede vækst og udvikling.

02. Hvordan?

Ved at lytte til dig, dine ønsker og behov, arbejder vi på at rydde eventuelle forhindringer af vejen, og skabe en løsning, der får dig i mål.

Vi lytter nysgerrigt, spørger kritisk, svarer ærligt og hjælper helhjertet.

03. Hvad?

Vi er en konsulentvirksomhed, der arbejder inden for tre hovedkategorier: Mennesker, Ledelse og Markedsføring. 

Vi kan bl.a. hjælpe med rekrutteringer, ledelsessparring, markedsføring, kommunikation og storytelling. 

Kontakt os

 

Zerius ApS
Nørregade 12, st. th.
6070 Christiansfeld
info@zerius.dk 

Helle Halken: +45 20 62 61 48
Nete Kaasen: +45 21 59 99 87

Kontakt os

Zerius ApS
Nørregade 12, st. th.
6070 Christiansfeld
info@zerius.dk

 

Helle Halken: +45 20 62 61 48
Nete Kaasen: +45 21 59 99 87