Hvad er en god rekruttering?

Lad os starte med at afsløre, at en god rekruttering ifølge Zerius, er en der holder på lang sigt, fordi både virksomhed og kandidat udvikles som et resultat af matchet.

I denne artikel løfter vi lidt af sløret for, hvordan vi rekrutterer, og vi giver dig fire trin, som ét for ét bringer dig et skridt nærmere en god og holdbar rekruttering.

Hvad er god rekruttering

Et holdbart match mellem virksomhed og medarbejder kræver et stort forarbejde. Der laves en grundig positionsanalyse, som det kaldes, før vi overhovedet begynder at kigge os omkring efter det rette match til virksomheden.

Zerius’ positionsanalyse bygges op i fire trin, der alle fører til den kvalitet vi ønsker, og som betyder, at vi kan give op til et års garanti på vores rekrutteringer*

De trin får du her:

4 trin til høj kvalitet, når du rekrutterer

Trin 1: Kandidatens kompetencer

Hvilke kompetencer har du brug for og hvorfor?

Det kommer næppe bag på nogen, at kandidatens kompetencer er et vigtigt udgangspunkt for at skabe det rette match. Når vi vælger at belyse det åbenlyse er det fordi, det måske ikke er helt så åbenlyst endda.

Hvad ligger der i begrebet ”kompetencer”? Vi kigger på både erfaring og viden, samt personlige og faglige styrker.

I situationer, hvor der gerne skal rekrutteres lidt hurtigt for at lette presset på virksomheden, er der risiko for, at der kigges en smule snævert på, hvad der er brug for lige nu. Men hvordan ser jobbet ud om 1, 2 eller måske helt op til 5 år? Hvis der gennem rekrutteringen skal skabes en udvikling i teamet eller virksomheden, så skal der ledes efter den kandidat, der med størst sandsynlighed vil i netop dén retning.

Den største fejl der kan begås på dette tidlige stadie er at antage, at man ud fra CV’et alene kan bedømme en kandidats egnethed ift jobbets kriterier. Her kommer bl.a. forskellige testredskaber ind i billedet.

Hos os bruger vi som udgangspunkt TT38, der – baseret på psykologisk forskning – kan tegne et billede af kandidatens top-, mellem- og nontalenter. Det giver en forståelse for, hvilke opgaver og funktioner, der får kandidaten til at præstere sit bedste, og hvilke opgaver der risikerer at ”pille livet ud af personen”.

Trin 2: Kandidatens team og kolleger

Hvem skal vedkommende arbejde sammen med?
Hvilken viden, erfaring og personligheder er i det team kandidaten skal lede eller arbejde i?

Det stærke samarbejde og det bedste team skabes sjældent af sig selv. Det skal konstrueres. Dette er afgørende for at få sammensat det bedste team og få fyldt det hul, som er i teamet.

Er der hos kandidaten personlige styrker, der kan have en positiv eller negativ indflydelse på det eksisterende team? Eller omvendt: Er der i teamet personligheder eller adfærd, der kan udfordre kandidaten, og hvordan leder vi os ud af den udfordring?

Også her kan vi anvende TT38 til at afdække styrker og eventuelle ”blindspots” i teamet, som vi skal være opmærksomme på.

Trin 3: Hvem skal lede kandidaten?

Et af de essentielle spørgsmål her er at stille kandidaten: Hvordan skal din næste leder være? Og omvendt spørge lederen, hvilke værktøjer vedkommende bruger for at få teamets medlemmer til at trives og præstere.

Et tænkt eksempel kan være en kandidat, der motiveres gennem anerkendelse. Lederen i teamet er dog ikke den type, der tydeligt viser sin anerkendelse. Hvordan udjævner vi den ubalance?

En anden udfordring kan være en kandidat, der gerne vil øve indflydelse opad, men nærmeste leder, af forskellige årsager, har svært ved at give plads til ledelse nedefra.

Hvordan undgår vi, at disse ujævnheder i konstellationen giver grus i maskineriet?

Trin 4: Passer kandidaten til kulturen i virksomheden?

Hvem er I som virksomhed?
Hvorfor skal kandidaten arbejde hos jer?

Et af de essentielle spørgsmål til kandidaten her er ”Hvilken kultur trives du i”, og matcher virksomhedens kultur til dette.

Når vi spørger virksomhedens øverste leder, tales der ofte ud fra den ønskede situation. Ambitionen. For at få et retvisende billede af kulturen i virksomheden spørger vi både øverste leder og medarbejderne i virksomheden.

Vi er altid meget opmærksomme på kandidaten gennem hele processen. Vores mål er naturligvis at vores kunde skal finde deres nye leder eller specialist. Men vi sætter grundighed over hastighed.

Vi besætter ikke en tom plads i organisationen for enhver pris. I vores rekrutteringsopgaver er vi ofte ude for at prikke til kandidater, og gøre dem interesserede i stillingen. Vi søger ikke énsporet for at besætte pladsen. Vi søger for at skabe et match, som både virksomheden og kandidaten vokser af.

Det kræver at vi har stor respekt for kandidatens nuværende situation. Ofte er de jo allerede i en stilling, hvor de har det godt. Hvorfor er det, at netop den stilling vi kommer med, vil være et ”win” for kandidaten? Det spørgsmål gør vi os umage med at besvare.

I alt hvad du gør, fortæller du en historie.

Derfor ser vi rekrutteringsprocessen som en vigtig del at kundernes totale kommunikation. Rekruttering er også markedsføring. Det handler ikke blot om at finde den rigtige medarbejder, men om at give fremtidens kandidater lyst til at søge allerede nu.

 

* Garanti på rekrutteringer:
1 års garanti gives typisk på toplederniveau, og garantien forudsætter visse krav til onboardingforløbet.
På mellemlederniveau og specialiststillinger yder vi ½ års garanti.

Konsulenter

Her får du hjælp til bedre resultater

I Zerius er vi dedikerede til, at mennesker skal have det godt, når de går på arbejde. Det vi tror på er, at mennesker der har det godt, skaber nemlig bedre resultater.Det vi er rigtigt gode til er rekruttering, ledelse og kommunikation.

Vi er begge uddannet i den type ledelse, der på én gang skaber bedre præstation og bedre trivsel. Vi er trænet i at facilitere udviklingsprocesser i teams og organisationer og arbejde med professionel coaching.

Udover vores fælles baggrund, har vi hver vores professionelle baggrund og toptalenter.

Helle Halken

Direktør & Stifter

Helle er benhård når det kommer til executive search/rekruttering. Hun har en meget stærk holdning til at processen skal afspejle respekt og ordentlighed. Det sikrer en høj kvalitet og de bedste resultater for både virksomhed og kandidat.

Toptalenter:

  • Fokus
  • Målrettethed
  • Læring

Nete Kaasen

Direktør & Stifter

Nete er knivskarp til kommunikation, ledelse og udvikling. Hun arbejder målrettet for at sikre, at det der siges, også er det der gøres. Resultatet er troværdig kommunikation, i ledelsen af virksomheden såvel som i markedsføringen. 

Toptalenter:

  • Kommunikation
  • Udvikling
  • Optimisme

Kontakt os

 

Zerius ApS
Nørregade 12, st. th.
6070 Christiansfeld
info@zerius.dk 

Helle Halken: +45 20 62 61 48
Nete Kaasen: +45 21 59 99 87

Kontakt os

Zerius ApS
Nørregade 12, st. th.
6070 Christiansfeld
info@zerius.dk

 

Helle Halken: +45 20 62 61 48
Nete Kaasen: +45 21 59 99 87